Eliminarea sau comasarea celor 92 de taxe - fara beneficii majore pentru firme

"Cele 92 de taxe pe care autoritătile doresc să le elimine sau să le comaseze au un impact extrem de redus asupra firmelor: în primul rând, sumele implicate sunt foarte mici, mai ales în raport cu volumul taxelor care rămân în vigoare, iar în al doilea rând, acestea nu stimulează niciun sector de activitate si nici angajările. Singurul beneficiu pe care îl vedem în acest demers este în sensul unei reduceri a birocratiei si perioadei necesare îndeplinirii activitătilor respective (căci oamenii nu vor mai pierde timpul la varii ghisee ca să achite aceste taxe), precum si prin reducerea costurilor legate de administrarea unor taxe de mică valoare", a arătat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate.

În sedinta sa din 20 mai, Guvernul a hotărât ca un număr de 27 de taxe si tarife parafiscale să fie eliminate sau comasate; prin ordine de ministru sau decizii ale presedintilor de institutii care gestionează tarife ar urma să fie reduse încă 65 de taxe, fiind vizate astfel în total 92 de taxe parafiscale.

Expertii R&M Audit Contabilitate arată că aceste măsuri trebuie privite în contextul ultimelor luni, când - de exemplu - a fost introdusă impozitarea contructiilor speciale, resimtită puternic de companiile care administrează parcuri logistice si imobiliare, care s-au luptat asiduu cu criza în ultimii ani si care ar fi avut nevoie de facilităti, si nu de o împovărare suplimentară.

De altfel, impozitul pe constructiile speciale va avea un impact major pentru firmele din domenii precum imobiliare, telecomunicatii, minerit, energie si agricultură, fiind practic un impozit pe investitie, consideră expertii R&M Audit Contabilitate.

"Multi nu mai vor să aducă îmbunătătiri constructiilor de frica acestor taxe, iar altii iau în calcul demolarea anumitor constructii pentru a nu plăti acest impozit. Estimăm că impozitul pe constructiile speciale majorează impozitele parcurilor logistice în medie cu aproape 20%. De asemenea, în agricultură, aceeasi impozitare creste în medie împovărarea fiscală cu cca 8%. Iar aceste efecte negative pentru mediul de business - în special pentru sectoarele precizate, dar nu numai- nu sunt contrabalansate de facilităti: de exemplu, recenta reglementare privind scutirea de impozit pe profitul reinvestit nu include în categoria investitiilor constructiile, terenurile si nici constructiile speciale", a precizat Mirela Serban.

De altfel, în forma sa actuală, reglementarea privind scutirea de impozit a profitului reinvestit nu favorizează foarte mult nici firmele mari si nici IMM-urile. În ceea ce priveste firmele mari, acestea ar fi putut învesti în active precum constructii, terenuri agricole etc- dar acestea nu sunt eligibile pentru facilitatea respectivă; în al doilea rând, companiile mari îsi dezvoltă, în general, planuri de investitii pe termen mediu si lung, iar scutirea în cauză este aprobată pe un termen prea scurt pentru acestea, respectiv de 2 ani.

"Nici în ceea ce priveste IMM-urile această reglementare nu este foarte favorabilă, întrucât multe dintre aceste firme asteptau scutiri pentru alte investitii- mai mici, dar importante pentru dezvoltarea lor, precum calculatoarele, masinile sau chiar si softuri, dar acestea nu sunt incluse în reglementarea apărută privind impozitul reinvestit", a arătat Mirela Serban.

Există însă si măsuri noi care au un impact pozitiv asupra mediului de business. De exemplu, începând cu 1 ianuarie 2014, s-a reglementat regimul fiscal pentru societătile de tip holding, sub forma scutirilor de impozite pentru dividende, câstiguri de capital, venituri din lichidarea persoanelor juridice, cu conditia detinerii a minim 10% din actiuni, pe o perioadă de minim 1 an si a existentei unui tratat de evitare a dublei impuneri cu statul în care există repesctiva detinere.

O altă modificare benefică începând cu 1 ianuarie este posibilitatea optării pentru ca anul fiscal să fie diferit de anul calendaristic, această modificare fiind deosebit de importantă pentru acele companii care erau obligate să raporteze în România pe anul fiscal calendaristic, iar către societatea mamă pe altă perioadă fiscală; se elimină astfel raportarea dublă.

si în ceea ce priveste TVA, anul 2014 a venit cu anumite corectii: pentru bunurile furate, distruse sau pierdute, în cazul în care aceste fapte sunt demonstrate în mod corespunzător, cu acte doveditoare emise de organele judiciare, nu se mai datorează TVA (până în prezent scutirea era valabilă doar pentru calamităti naturale sau cauze de fortă majoră, precum si pentru cele constatate în baza unei hotărâri judecătoresti definitive).

"Anumiti pasi au fost făcuti în sensul sprijinirii mediului de business, dar firmele încă au nevoie de prevederi care să asigure consolidarea fiscală si încă suferă de pe urma lipsei predictibilitătii si coerentei cadrului legislativ fiscal românesc", a precizat Mirela Serban.

Înfiintată în anul 2000, compania  a devenit lider în solutii fiscale si contabile inteligente, care au la bază competenta în domeniul financiar, completată de o viziune avangardistă asupra mediului de business.

R&M Audit –Contabilitate ofera servicii de audit, consultantă fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.

Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, compania a avut prilejul de a cunoaste particularitătile firmelor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultură, asigurări, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.

R&M Audit- Contabilitatet (R&M Audit SRL) este certificată de Camera Auditorilor Financiari din România, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de către Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România (CECCAR).