Duraziv: pentru renovarea fatadelor se folosesc de patru ori mai multe culori decat ar fi normal

Duraziv, principalul furnizor de tencuieli decorative din Bucuresti în 2012, salută propunerea autoritătilor de a elabora un cod de culori pentru realizarea fatadelor si recomandă echilibru în alegerea acestor nuante.

Românii aleg în medie dintr-o paletă de circa 12 culori atunci când este vorba despre fatadele clădirilor, cea mai vândută culoare de tencuială din România fiind portocaliu. Specialistii recomandă doar diverse tonuri din trei mari nuante: alb, gri si bej.

Autoritătile publice din Bucuresti au lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre care prevede o serie de proceduri în vederea îmbunătătirii aspectului fatadelor clădirilor, mai ales a celor situate pe arterele principale. Propunerea Primăriei prevede si posibilitatea de a se impune un cod de culori. Producătorii de materiale de constructii salută acest demers si remarcă un apetit crescut al românilor pentru culoare când vine vorba despre fatade.

“Este interesant de remarcat că paleta coloristică pentru care se optează când vine vorba despre proiecte de amenajare interioară este una foarte limitată. Acest lucru se schimbă radical când vine vorba de fatadele clădirilor”, remarcă Gabriel Constantin, manager B2B în cadrul companiei Duraziv. „La nivel european comportamentul de consum este inversul celui din România, respectiv apetitul pentru culoare se manifestă la interior, asa cum este si normal în vreme ce fatadele sunt mai neutre. Dacă în privinta caselor particulare decizia apartine proprietarilor, în ceea ce priveste blocurile reabilitate termic alegerea culorilor revine fie autoritătilor, fie administratorilor de bloc, fără ca acest fapt să fie reglementat conform unei strategii de urbanism” a continuat Gabriel Constantin.

Conform datelor Duraziv, în Bucuresti tencuielile de fatadă în culoare albă reprezinta cea mai mare pondere a vânzărilor, însa ulterior acestea sunt combinate cu diverse alte culori tari.

Primul aspect care trebuie urmărit atunci când se ia o decizie privind nuanta fatadei este contextualizarea, integrarea în peisajul oferit de vecinătătile existente.  În cazul restaurarilor sau renovărilor de clădiri istorice cu valoare arhitecturală, este important să se  tină cont de starea initială, culorile tari fiind neindicate si total neconforme cu caracterul clădirii.

O lucrare de renovare a unei fatade bine realizată, cu produse de calitate si meseriasi priceputi, are o durată medie de viată de aproximativ 25 ani. Însă pentru ca acest lucru să se întâmple, este nevoie de respectarea unor pasi si a unor specificatii tehnice, pornind de la temperatura la care se lucrează si ajungând până la faptul că trebuie montate micile detalii care protejează fatada de scurgeri de apă si implicit de aparitia unor pete inestetice.

Proiectul propus de Primăria Capitalei vizează în special clădirile cu fatade deteriorate din zone centrale. Lucările de renovare a fatadelor implică decopertarea, tratarea si consolidarea stratului suport, aplicarea unei termoizolatii acolo unde este cazul, iar ulterior efectarea unor interventii asupra tâmplăriei termoizolante. În ultimă fază vor fi realizate finisajele. În cazul în care clădirea prezintă stucaturi sau alte detalii ornamentale, acestea trebuie scoase cu grijă înainte de aplicarea sistemului de termoizolare si reinstalate ulterior, pentru a aduce fatada la starea initială. Aceasta presupune si mai mult timp de lucru, dar si multă pricepere. Pentru astfel de situatii, Duraziv recomanda a se lua în calcul termoizolarea la interior, pentru a proteja arhitectura.

Costurile medii pentru renovarea fatadelor sunt de 10 EUR/mp, în cazul în care s-a optat si pentru aplicarea unor produse termoizolante, această valoare fiind una asociată sistemelor cu polistiren. Costul de 10 EUR include: adezivul pentru lipire si adezivul pentru masă de spaclu, polistirenul expandat, plasa de armare si diblurile aferente, amorsa, finisajul - de obicei tencuiala decorativă -  profilele de soclu, picurătorul si profilele de colt (acestea din urmă sunt extrem de importante pentru protejarea fatadei de aparitia petelor si pentru a închide sistemul astfel încât nimic să nu mai poată patrundă între termosistem si fatada existentă a clădirii) Nu sunt incluse manopera si tâmplăria. În cazul utilizării altor produse termoizolatoare costurile cresc cu aproximativ 15%.

Duraziv este o companie activă pe piata de materiale de constructii încă din anul 2003, când a fost înfiintată sub denumirea initială de Bau Profil de către antreprenorii Daniel si Irina Guzu. Compania produce materiale de constructii din categoria adezivi, profile metalice, vopsele, produse pentru finisări interioare si exterioare, sisteme complete de termoizolare si hidroizolare.  Divizia producătoare de adezivi s-a lansat în urma unei investitii de peste 8,5 mil. euro într-o fabrică modernă, cu o capacitate de productie de 200.000 de tone pe an, situată în Popesti Leordeni. Fabrica este dotată si cu un laborator propriu, echipat la standarde europene, unde sunt testate toate produsele. În 2011 compania a devenit activă si pe piata de vopsele si a raportat o cifră de afaceri de 18 milioane de euro, în crestere cu 34% comparativ cu anul precedent.