62% dintre romanii emigrati isi doresc sa investeasca in Romania, arata un studiu Open-I

62% dintre românii emigrati vor să investească în dezvoltarea unei afaceri în România, conform rezultatelor studiului despre diaspora românească realizat de Open-I Research pentru Asociatia Romanian Business Leaders. Ei consideră că cele mai atractive domenii sunt turismul (50%) si agricultura (44%), însă principala barieră pe care o sesizează este gradul ridicat de coruptie din tară.

Studiul mai arată că principalul motiv pentru care românii emigrează este posibilitatea de a avea o situatie materială si loc de muncă mai bune (70%), dar recunosc că, în noua viată pe care o construiesc astfel, ajung să le lipsească cei dragi (73%) si interactiunile sociale (33%). Interesant este faptul că, desi 70% dintre respondenti  îsi doresc să se întoarcă în tară, 46% dintre ei nu au nici un plan concret în această directie. Mai mult decât atât, cei mai multi consideră că viitorul lor în România ar fi incert, în special din cauza  gradului ridicat de coruptie din tară. Astfel, acesta este principalul motiv pentru cei care nu îsi mai doresc să revină în tară (83%), iar lipsa coruptiei este mentionat de 56% dintre respondenti ca fiind unul dintre cele mai importante avantaje oferite de tara de adoptie (56%), depăsit doar de  nivelul de trai mai bun (70%).

„Veniti dintr-o cultură în care familia si sentimentul de apartenentă reprezintă valori esentiale, românii au, de cele mai multe ori, dificultăti în a se adapta într-un mediu nou, departe de familie. Pe de altă parte, oricât de mult si-ar dori să revină în România, coruptia, nivelul scăzut de trai si diferentele de mentalitate reprezintă cele mai importante impedimente”, a spus Adina Nica, Managing Director Open-I Research.  „Desi nivelul de trai pe care românii emigrati îl percep în străinătate este superior celui din tară, un procent important dintre acestia doreste să se întoarcă în tară. Mai mult decât atât, ei sunt interesati să investească în deschiderea unei afaceri în România, iar un procent de 81% dintre ei trimit regulat bani în România.”

Din studiu mai rezultă că jumătate dintre emigrantii români (48%) sunt optimisti în ceea ce priveste viitorul tării, în timp ce 34% consideră că nu se va schimba nimic. Desi îsi doresc să revină în tară, cei mai multi respondenti (43%) îi încurajează pe cei care vor să emigreze să o facă, în timp ce doar 27% îi descurajează. Motivele pentru care îi încurajează sunt aceleasi legate de carieră si situatia materială, iar cei care îi descurajează pun accentul pe lipsa familiei (11%) si imaginea idealizată pe care românii o au privind viata în străinătate (11%).

Studiul arată si importanta existentei unei comunităti de români în tara de adoptie, iar 62% dintre respondentii care au spus că există o comunitate de români în tara în care locuiesc păstrează legatura cu aceasta. În acest fel, ei  se simt mai putin discriminati si mai satisfăcuti cu interactiunile lor sociale decât cei care nu păstrează legătura cu o comunitate.

Studiul privind românii din diaspora a fost initiat în noiembrie 2015 de către agentia de cercetare Open-I Research, la cererea Asociatiei Romanian Business Leaders. Chestionarul a fost completat online de peste 300 români emigrati în tări precum Spania, Italia, Marea Britanie, Irlanda, Germania si Belgia. Chestionarul va rămâne deschis până la finalul lunii ianuarie 2016.

Open-I Research este o companie de cercetare strategică de piată si neuromarketing care oferă clientilor informatii de mare profunzime si un nivel ridicat de acuratete în procesul de cercetare. Fondatorul companiei Open-I Research, Adina Nica, este unul din cei mai experimentati cercetători de pe piata românească, atât în companii de research, cât si în marketing în companii-client si în consultanta de management si marketing.

Printre studiile recente Open-I Research se numară: Trenduri de consumator în România, Top Kids Brands - Parents  si Top Kids Brands - Experts, Marketingul Business-to-business, Modele ale tinerilor din România - tensiuni si aspiratii,  Segmentarea părintilor din România, Cum îsi măsoara companiile efectele campaniilor de PR.