Cea mai mare provocare pentru companiile straine din Romania este schimbarea frecventa a legislatiei

Cele trei provocări majore cu care se confruntă companiile străine prezente pe piata din România sunt schimbarea frecventă a legislatiei (54%), obtinerea unui sprijin adecvat din partea statului (51%) si implementarea exigentelor legislative (49%), demonstrează un studiu realizat de TMF Group România, companie prezentă de 17 ani pe piata serviciilor de outsourcing din tară. Din cauza acestui context, companiile sunt dispuse să externalizeze serviciile de asistentă fiscală si contabilitate (67%), salarizare si administrare resurse umane (40%) si administrare legală (17%), pentru a se concentra asupra activitătilor lor de bază.

Dincolo de aceste provocări majore, cele mai dificile aspecte ale business-ului companiilor străine prezente pe piata din România sunt considerate adaptabilitatea politicilor corporative la exigentele legislatiei locale (41%), găsirea unor angajati competenti si implementarea proceselor standardizate în functie de diverse jurisdictii (36%) si transpunerea rapoartelor financiare locale si a rapoartelor specifice într-un mod accesibil managementului (26%). Cu toate acestea, majoritatea firmelor fac fată acestor provocări deoarece beneficiază de o crestere accelerată a economiei nationale si de un dinamism al pietei, care înseamnă si numeroase oportunităti pentru business.

În ce priveste îmbunătătirile fată de anul trecut, companiile străine active în România apreciază usurinta cu care găsesc sedii si furnizori adecvati (29%), respectarea legislatiei muncii si salarizarea angajatilor pe baza mecanismului pietei (26%). Cât despre mediul de afaceri autohton, firmele străine au o perceptie negativă referitor la nivelul taxelor si la legislatie (62%), la colaborarea cu autoritătile (38%) si la găsirea fortei de muncă  (33%).  De altfel, aspectul care s-a înrăutătit cel mai intens fată de anul trecut este găsirea fortei de muncă bine pregătite, 33% dintre respondenti afirmând că se confruntă cu dificultăti în această privintă

În ciuda acestor obstacole, aproximativ 85% din respondenti au afirmat că veniturile realizate de ei au crescut în decursul acestui an: 31% dintre manageri au raportat o crestere de între 5% si 10%, 26%, o crestere de până la 5%, iar 14%, cresteri între 10 si 15% si de peste 20%. Mai mult, companiile străine prezente pe piata din România au o părere bună despre protectia angajatului (36%), competitivitatea mediului de business (28%), forta de muncă (21%) si despre protectia pe care cadrul legal i-o asigură angajatorului (15%).

În 2014, o treime dintre managerii consultati de TMF Group sustineau că găsirea fortei de muncă adecvate reprezintă o provocare. Faptul că numărul acestora a crescut semnificativ în 2015 poate fi interpretat ca un semnal de alarmă referitor la dificultătile întâmpinate pentru a ajunge la candidatii potriviti. Tocmai  din această cauză, multe companii rezolvă această problemă recurgând la externalizarea serviciilor pentru care intentionau initial să facă angajări.

Majoritatea managerilor care au participat la studiu consideră că firmele conduse de ei au nevoie de servicii specializate în ce priveste asistenta fiscală (40%), salarizarea si administrarea resurselor umane (37%) si contabilitate si raportare financiară (30%).

”În 2015 am observat o crestere a activitătii de outsourcing a companiilor străine prezente în România. Managerii acestora apreciază competitivitatea de pe piata autohtonă si estimează că nivelul acesteia se va ridica, mai ales în contextul cresterii economice. Tocmai de aceea preferă să lase contabilitatea, resursele umane si salarizarea pe mâna unor profesionisti si aleg să aloce mai mult timp si efort activitătilor lor de bază, cruciale pentru evolutia oricărei companii”, opinează Camelia Nită, Managing Director TMF Group România.

Motivul pentru care companiile străine ar externaliza aceste servicii este dorinta de a avea acces la expertiza si experienta unor profesionisti (36%), urmată de nevoia de adaptare la schimbările legislatiei (28%) si obtinerea unei structuri superioare de costuri în ce priveste raportarea fiscală si financiară de calitate (25%).  În plus, companiile străine aflate pe piata din România consideră că ar beneficia de externalizarea contabilitătii, resurselor umane si salarizării având mai mult timp pentru a se concentra asupra activitătilor lor de bază (64%), reducând numărul amenzilor (31%) si bucurându-se de confortul indus de diminuarea dificultătilor administrative (22%).

Câteva zeci  de companii străine prezente pe piata autohtonă – majoritatea lor având si sediul în România -  au răspuns sondajului TMF Group, ele reprezentând un esantion reprezentativ. Dintre respondenti, 34% sunt directori financiari,  21%, directori generali si 16%, directori ai departamentelor de resurse umane. Companiile care au răspuns invitatiei TMF de a participa la realizarea acestui studiu sunt active în domeniile retail, imobiliar, media, farmaceutic, software, hardware, chimic si petrolier, financiar si în cel al comunicatiilor.

Studiul “La ce să te gândesti când faci afaceri în România” este al doilea realizat de TMF Group România, primul fiind cel derulat anul trecut, cu ocazia aniversării a 15 ani de activitate a companiei pe piata autohtonă.

TMF Group România, parte a TMF Group, oferă companiilor locale si internationale servicii de outsourcing profesionale, de la contabilitate si raportare până la resurse umane, salarizare si servicii juridic-administrative. Prezentă pe piata din România din 1999, TMF Group România are acum o echipă de 100 de experti în contabilitate, servicii juridic-administrative, financiare, resurse umane si salarizare, care pot asista atât start-up-uri, cât si organizatii multinationale în atingerea obiectivelor de business, respectând în acelasi timp reglementările locale si internationale.

La nivel global, TMF Group este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de outsourcing, cu operatiuni în peste 80 de tări din America, Asia Pacific, Europa, Africa si Orientul Mijlociu. TMF Group ajută companiile să îsi desfăsoare activitătile unitar la nivel global, transparent, în conformitate cu reglementările locale si eficient, prin combinarea experientei internationale cu buna cunoastere a specificului local a mediului de afaceri în care acestea activează.