Implementarea taxei de depozitare a deșeurilor la groapa de gunoi, instrument necesar pentru a descuraja depozitarea și a încuraja reutilizarea și reciclarea, a fost amânată pentru anul 2017 din motive tehnice impuse chiar de planurile de management al deșeurilor aprobate implementate din fonduri structurale.
În baza parteneriatului cu Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice, Rețeaua Națională a Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară din domeniul Managementului Deșeurilor a organizat o întâlnire în scopul îmbunătățirii relației între membrii rețelei și autoritățile cu competențe în absorbția fondurilor europene prin Programul Operațional Sectorial Mediu, Axa 2 - Dezvoltarea sistemelor de management integrat al deșeurilor și reabilitarea siturilor contaminate istoric.
Principala problemă discutată a fost legată de Ordonanța Guvernului nr. 31/2013 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, prin care se instituie o taxă la groapa de gunoi pentru deșeurile depozitate. Introducerea taxei a fost amânată din motive tehnice prin amendarea în Parlament a respectivei OG 31/2013.
Soluția propusă în cadrul întâlnirii și susținută de Rețeaua Națională a Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară din domeniul Managementului Deșeurilor a fost de a sprijini principiul taxării suplimentare a deșeurilor depuse la depozitele de deseuri, doar în cazul deșeurilor reciclabile și reutilizabile. În caz contrar, proiectele de infrastructură a colectării selective a deșeurilor ar urma să intre în colaps.
În cadrul întâlnirii, au participat 8 județe si a fost stabilit că taxa ar trebui să fie aplicată numai în cazul deșeurilor care pot fi deviate către reciclare, incinerare , reutilizare.
Conform unui studiu realizat la nivelul județului Argeș, compoziția din masa totală de deșeuri, 40% poate fi deviat către reciclare, incinerare și reutilizare.
Alte subiecte discutate au fost:
- Modificarea HG 855/2008 privind statutul ADI-urilor. În momentul de față deciziile se iau prin votul a 100% dintre membrii ADI-urilor, îngreunând astfel activitatea asociației.
- Totodată, neclarificarea proprietății deșeurilor este un impediment în desfășurarea activității ADI-urilor, preluarea materialelor reciclabile de la persoane fizice încurajează colectorii clandestini care distrug infrastructura publică de colectare selectivă.
- O altă problemă semnalată de membrii RADI este necesitatea alocării de fonduri pentru dezvoltarea capacității instituționale a ADI-urilor, în special în următorul exercițiu de finanțare 2014-2020
Reţeaua Naţională a Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară din domeniul Managementului Deșeurilor (RADI) este un proiect derulat începând cu anul 2011 de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta, în parteneriat cu Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice şi cu Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis. Reunește ADI-urile din 38 de județe din România, iar obiectul rețelei vizează creşterea capacităţii instituţionale a Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară şi eficientizarea mecanismelor de gestionare a deşeurilor la nivel regional şi local, în scopul aplicării şi implementării prevederilor noii directive-cadru privind deşeurile, Directiva 2008/98/CE, transpusă în legislaţia naţională prin Legea 211/2011 privind regimul deşeurilor..