Cat cheltuie romanii pentru pavarea curtilor si ce culori prefera
În ultimii 10 ani, 80% dintre românii care şi-au amenajat curtea au optat pentru folosirea pavelelor, adaptându-se astfel la tendinţele vestice în acest sens, unde acestea sunt folosite de peste 50 de ani. În acest moment un român cheltuie între 25 şi 35 de euro pe mp pentru efectuarea unei lucrări complete, potrivit estimărilor Symmetrica, unul dintre principalii jucători ai pieţei locale de pavele şi borduri vibropresate.

“Suprafaţa medie pavată a unei curţi este cuprinsă între 100 şi 200 de metri pătraţi, iar costul pe metrul pătrat include atât pavelele şi bordurile, cât şi terasamentele şi materialele auxiliare”, a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv al Symmetrica.

Potrivit datelor companiei, pavelele sunt folosite în România la scară largă începând cu anul 2000, decalajul comparativ cu ţările vestice fiind foarte mare. Astfel, în Italia, Germania sau Danemarca, astfel de produse sunt montate încă din urmă cu 50 de ani.

În ceea ce priveşte profilul cumpărătorului de pavele pe piaţa din România, analizele Symmetrica arată că decizia de cumpărare este luată, în peste 70% dintre cazuri, de către femei cu vârste cuprinse între 25 şi 35 de ani, cu venituri medii şi mari.

„O altă categorie de cumpărători sunt persoanele care locuiesc şi lucrează în străinatate, dar care au o locuinţă şi în România. Acestea apreciază acest tip de produs şi fac comenzi din timpul iernii, dorind ca lucrările să aibă loc în luna august când vin în concedii”, a mai adăugat Sebastian Bobu.  

Decizia de achiziţie este luată pe criteriu estetic, forma şi culoarea fiind cele mai importante aspecte. Astfel, nuanţele simple de roşu sau maro reprezintă circa 70% din vânzările de pavele către end-useri, în timp ce amestecurile de mai multe culori însumează un procent de 30%. În ceea ce priveşte formele, cele cu laturi drepte, dreptunghiulare sunt alese cel mai des.

Conform datelor Symmetrica, pentru a lua o decizie românii se informează de cele mai multe ori din cataloagele producătorilor, dar şi din showroom-urile acestora, ţinând în acelaşi timp cont de ideile de amenajare occidentale.

„În cazul achiziţiei propriu-zise, 70% dintre românii aleg să cumpere pavelele direct de la producător, în timp ce 20% se orientează către magazinele specializate. Doar 10% apelează la antreprenorul lucrării”, a mai spus Directorul Executiv al Symmetrica.

Acesta a adăugat că, dincolo de criteriul estetic, consumatorii locali ar trebui să facă alegerea şi ţinând cont de tipul de trafic ce se va desfăşura pe suprafaţa pavată. Astfel, o alegere corectă se traduce printr-o investiţie iniţială mai mică şi o durată de exploatare mai lungă, cuprinsă între 15 şi 30 de ani.

Când vine vorba de consumul de pavele pe piaţa locală, datele Symmetrica mai arată că 90% din vânzări se îndreaptă către mediul urban, în timp ce doar 10% ajung în mediul rural.  

Symmetrica este o companie 100% românească, producătoare de pavele, borduri şi rigole vibropresate pietonale şi carosabile, într-o gamă variată de forme şi culori. Aceasta a fost înfiinţată în 1994 de Florentina-Mihaela Stanciu şi Florin-Cristinel Stanciu.

Prima fabrică Symmetrica a fost inaugurată în 1999 la Vereşti, judeţul Suceava, urmată apoi de unităţile de producţie de la Podu Iloaiei, judeţul Iaşi (2010), Bolintin Vale, în apropiere de Bucureşti (2011) şi Prejmer, judeţul Braşov (2012).

Principalele proiecte pentru care Symmetrica a livrat pavele şi borduri se numără Arena Naţională, parcul balnear din staţiunea Vatra Dornei, magazine Carrefour, Lidl, Penny Market, parcări cu pavele ecologice în Bucureşti etc. De asemenea, produsele companiei au fost folosite pentru reabilitatea de străzi, trotuare şi parcuri ecologice din întreaga ţară.