Zonele de entertainment si retailul de articole sportive - cele mai mari extinderi in centrele comerciale ARGO din Romania, in 2013

În centrele comerciale detinute în România de Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO), unul dintre cei mai mari proprietari de parcuri de retail din tară, zona de entertainment a înregistrat per ansamblu, în 2013, cea mai mare crestere procentuală ca suprafată (68%) fată de anul anterior. Pe locul al doilea se află aria dedicată retailului de articole sportive, care anul trecut s-a extins per ansamblul centrelor comerciale  ARGO analizate cu 50% comparativ cu 2012, în principal ca urmare a deschiderii noului magazin Decathlon din Shopping City Sibiu; în primăvara anului 2014, după inaugurarea magazinului Decathlon din Shopping City Suceava, suprafata totală de profil se va majora cu încă 18%.

"Aceste vârfuri de crestere ne indică pe de o parte segmentele care aveau un potential de dezvoltare în orasele respective, conturându-se în final un mix de retaileri mult mai bine adaptat cerintelor publicului parcurilor de retail respective. Pe de altă parte, se reconfirmă un trend în ceea ce priveste rolul în crestere al centrelor comerciale ca optiuni de petrecere a timpului liber; desigur că mall-urile se pretează activitătilor de entertainment mult mai bine decât parcurile de retail (cum sunt locatiile ARGO), dar si acestea din urmă trebuie să tină pasul si să se adapteze tendintelor de pe piată", a arătat Graham Kilbane, COO ARGO.

Pe locul al treilea ca si crestere procentuală a suprafetelor închiriate se află magazinele de lenjerie intimă si ciorapi, care în 2013 au ocupat în centrele comerciale ARGO cu 43% mai multi metri pătrati decât în anul 2012. Cafenelele si restaurantele s-au extins, de asemenea, anul trecut, suprafata pe care acestea au închiriat-o în centrele comerciale ARGO crescând cu 31% comparativ cu anul anterior; evolutia s-a datorat cresterii spatiilor de profil din Era Shopping Park Iasi, precum si deschiderii unor noi unităti în Shopping City Sibiu. Magazinele de optică medicală, farmaciile, electronicele, decoratiunile interioare si produsele pentru casă s-au aflat, de asemenea, între retailerii care s-au extins per ansamblu, anul trecut, în centrele comerciale ARGO din România.
"Desigur că au fost si segmente ale căror suprafete au stagnat ori s-au restrâns anul trecut, ca urmare a retragerii de pe piata din România a unor retaileri internationali (de exemplu Sprider) sau din cauza reducerii suprafetelor închiriate de către unii dintre retailerii existenti. Contractele de închiriere semnate anul trecut de centrele noastre comerciale au implicat însă suprafete mai mari decât cele eliberate de alti retaileri, asa încât parcurile de retail detinute de ARGO în România au înregistrat în 2013 cresteri ale gradului de ocupare: Era Shopping Park Oradea a ajuns la 92%, Shopping City Sibiu la 96%, Shopping City Suceava va avea o rată de ocupare de 99% după deschiderea noului magazin Decathlon, iar gradul de ocupare al Era Shopping Park Iasi este de 97%", a precizat Graham Kilbane.

Între sectoarele  care si-au restrâns anul trecut suprafetele închiriate în locatiile ARGO s-au aflat, de exemplu, parfumeriile; centrele de vânzare a presei si magazinele de suveniruri si-au diminuat cel mai mult (procentual) spatiile închiriate per ansamblu în centrele comerciale ARGO, respectiv cu 38% comparativ cu 2012.

Evolutiile pe termen mediu (respectiv pe perioada 2011- 2013) confirmă anumite trenduri- de exemplu, suprafetele închiriate de cafenele si restaurante, precum si cele dedicate entertainment-ului au crescut în fiecare dintre ultimii doi ani în parcurile comerciale ARGO.

"Cresterea gradului de ocupare a fiecărui centru comercial constituie, desigur, un obiectiv permanent al oricărui proprietar de centre comerciale, dar "reteta succesului" este în mod clar legată de modul în care mixul de retaileri răspunde cerintelor pietei pe care o acoperă si acesta este aspectul pe care urmărim constant să îl optimizăm, asa încât si contractele de închiriere pe care le avem în vedere pentru anul curent urmăresc această linie", a arătat Graham Kilbane.

Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO) este unul dintre cei mai mari proprietari de parcuri de retail si centre comerciale din Europa Centrală si de Sud- Est, detinând proiecte ce totalizează peste 340.000 mp GLA. ARGO este un fond închis de investitii, orientat prioritar către piata de retail. Fondul este administrat de Argo Group Limited (AGL), companie de asset management axată pe pietele emergente. AGL a fost fondată în anul 2000 si administrează active în valoare de 400 milioane de dolari; compania are birouri în Marea Britanie, Cipru, România, Ucraina, Argentina si Singapore si, din 2008, este listată la Alternative Investment Market (AIM) din Londra.

În România, Argo Real Estate Opportunities Fund detine patru parcuri de retail: Shopping City Sibiu, Shopping City Suceava,  Era Shopping Park Oradea si, respectiv, Era Shopping Park Iasi , cumulând o suprafată totală închiriabilă de 271.000 mp. Era Shopping Park este cel mai mare parc de retail din Oradea, având  64.000 mp suprafată inchiriabila. Era Shopping Park Iasi este, de asemenea, cel mai mare retail parc din oras, cu 80.000 mp spatii de închiriat(la finalizarea proiectului),. Shopping City Suceava are o suprafată inchiriabilă de 47.000 mp, iar Shopping City Sibiu este cel mai mare parc de retail din portofoliul ARGO  si cel de-al treilea ca mărime din România, cu peste 80.000 mp suprafată închiriabilă.