Online banking in Romania – crestere de la 2% la 6% din populatie in ultimii 3 ani

Un studiu comandat de Erste Group si BCR relevă faptul că procentul utilizatorilor de online banking din România a crescut în ultimii 3 ani, de la 2% la 6% si rămâne pe un trend evident ascendent.

Banca Comercială Română, datorită numărului mare de clienti, are în fapt cea mai mare comunitate de utilizatori ai serviciilor bancare digitalizate/e-banking, cu peste 250,000 de utilizatori activi.

“Diferenta între băncile specializate si băncile mari este adresabilitatea serviciilor. Practic alfabetizarea digitală în România este asigurată de băncile cu portofolii mari de clienti, cum este si BCR. În termeni de digitalizare, prioritatea BCR este transferul de la operatiunile cash la cele non-cash prin oferirea de servicii de plată moderne si simple pentru fiecare tip de client” declară Cătalin Ionescu, sef Departament EChannels BCR.

Atunci când vine vorba de interactiunea cu banca, studiul comandat de Erste Group si BCR relevă faptul că aproape o cincime din totalul românilor bancarizati se bazează pe un mix între folosirea serviciului de online banking sau mobile banking si o vizită la o sucursală.

Acelasi studiu arată că, 69% dintre cei care detin deja produse bancare folosesc cel mai des zona de self service unde efectuează plăti, fac depozite si retrageri, acesta fiind canalul de tranzactionare folosit cel mai des. Zona de consiliere rapidă este folosită de peste 60% din respondenti pentru operatiuni de tranzactionare.
28% dintre utilizatorii de Internet banking folosesc acest canal pentru a face plăti fără numerar, ordine de plată sau pentru a-si verifica situatia contului.

63% dintre respondenti se informează cu privire la produsele bancare direct din unitatea bancară, 51% solicită consiliere, iar 28% are ca principală sursă de informare familia sau prietenii.

În România, 26% dintre respondenti cu vârste cuprinse între 30-49 ani detin un smartphone, 14% o tabletă, 47% au un PC si 41% un laptop / notebook.  47% din utilizatorii de smartphone si tablete folosesc internet banking-ul pe telefoane sau tablete pentru plăti si ordine de plată, iar 41% folosesc un browser pentru verificarea conturilor si a soldului.

Banca Comercială Română are în portofoliu 2 (două) aplicatii pentru smartphone, 24 Banking si etoken BCR cu peste 70,000 si respectiv 10,000 de descărcări de către client si se pregăteste să lanseze în această toamnă varianta de mobil pentru aplicatia Asistentul Financiar BCR.

În programul de încurajare al plătilor cu cardul (BUN DE PLAtĂ) de la BCR, clientii primesc bani înapoi la fiecare tranzactie, iar cheltuielile lor sunt afisate si categorisite automat în Internet banking (prin Asistentul Financiar). toate aceste elemente vin în ajutorul clientilor si îi îndrumă spre modalităti moderne de plată.

Putem, astfel, vorbi de valul doi al digitalizarii serviciilor bancare în Romania prin instrumente de asistentă si educatie financiară, cât si de recompensare care creează clientilor confortul si obisnuinta de a plăti fără numerar, de a-si urmări periodic veniturile si cheltuielile, de a face predictii pentru propriul buget si de a stabili tinte de cheltuieli, economii si investitii.