DTZ Echinox: anul 2014 a marcat un trend pozitiv in piata de retail

Anul 2014 a marcat un trend pozitiv in zona de Retail. Datele Eurostat care plaseaza Romania intre fruntasele Europei, atat pentru partea de consum in zona food, cat si non-food sunt confirmate si de dinamica din centrele comerciale.

Dupa 4 ani marcati de o lupta in repozitionarea si consolidarea retelelor, perioada in care multe branduri si-au revizuit strategia de expansiune si in general au devenit foarte conservatoare, 2014 a adus o imbunatatire a consumului, aspect care a relaxat situatia multor retaileri.

In acest context, ne asteptam ca in 2015 cererea de spatii comerciale sa creasca la toate nivelurile, inclusiv in galerii comericale, prcuri de retail si malluri de mari dimensiuni. Chiar in acest moment, grupuri precum LPP (Reserved), Debenhams, Marks & Spencer, Pepco, CCC au planuri importante pentru Romania.

Sebastian Mahu, Head of Property Management Department, a mentionat: “Observam o atentie sporita din partea unor retaileri din regiune, mai ales din Polonia si Turcia, care atingand un plafon maxim in tarile de origine, decid sa se extinda in Romania datorita similaritatilor consumatorilor, dar si datorita unei stabilitati economice validate in ultimii ani”.

Principalele arii care au cunoscut cresteri in 2014 sunt zonele de decoratiuni, fashion si servicii, insa performerul anului este zona de electronice, care la opt ani de la boom-ul pietei, simte o revigorare puternica. Chiar si pe fondul cresterii zonei de online, retailul brick & mortar pentru electronice si-a consolidat vanzarile marjand pe nevoia oamenilor de a inlocui aparatura depasita tehnologic.

Aceasta crestere a cifrelor de afaceri inregistrate de retaileri este confirmata de toate proprietatile unde DTZ Echinox are colaborari active.

Shopping City Suceava are pentru anul 2014 o crestere de 11.76% in comparatie cu 2013, ultimele 3 luni fiind motorul principal al cresterii. Aceleasi rezultate pozitive au fost afisate si la Felicia Iasi, unde pentru luna noiembrie cresterea comparativa cu 2013 a fost de 14.85%, iar media pe ultimele 3 luni a fost de 7%.
­
In acest context putem mentiona ca luna septembrie, datorita vremii, a fost singura luna care a avut o traictorie asemanatoare cu 2013. La fel s-a intamplat si la Shopping City Sibiu unde rezultatele anuale sunt la +6.48%, iar  luna noiembrie la aproximativ +9%. Cresteri importante s-au inregistrat si la Jupiter City Pitesti unde cresterea medie pentru perioada iulie – octombrie a fost de 33%, centrul simtind din plin imbunatatirea mixului de chiriasi din ultima perioada.

La Promenada Targu Mures cresterile au fost de 12.68% pentru 2014, luna noiembrie fiind ca in majoritatea cazurilor unul din polii de crestere, in timp ce Uvertura Botosani a avut cresteri de 12,94%. La prima vedere, ipoteza cresterilor sustinute de un Black Friday mai bine organizat pare un element definitoriu pentru piata, insa analizand cresterile de trafic observam ca acestea au fost mai temperate in luna noiembrie comparativ cu cifra de afaceri.

Exista toate premisele ca acest trend sa continue si in 2015 in baza unei cresteri a consumului, mai ales in centrele comerciale cu traditie.

DTZ Echinox administreaza in prezent un portofoliu de 150,000 mp de proiecte real estate, dintre care trei de retail: Shopping City Sibiu si Shopping City Suceava, in proprietatea Argo Real Estate si Felicia Shopping Center din Iasi, in proprietatea CBRE Global Investors, unul rezidential: complexul Parcul Privighetorilor si unul de office: spatiul de birouri Kellogg’s din Floreasca Park (2,500 mp).

* Toate datele analizate vizeaza perioada ianuarie-noiembrie 2014.