E-commerce: piata de e-fulfillment a ajuns in Romania la 10 milioane euro in 2015

Externalizarea prin e-fulfillment începe să devină o practică si în România, numărul antreprenorilor care vor să reducă semnificativ costurile, prin încredintarea proceselor operationale si logistice unui e-fulfiller, crescând constant. Astfel, în 2015, piata locală de profil a ajuns la 10 milioane de euro, urmând să se dubleze anul acesta, potrivit Frisbo, primul furnizor de servicii complete de e-fulfillment din România.

Cresterea fulminantă a e-commerce-ului românesc a urcat e-fulfillment-ul local la 10 milioane de euro în 2015, în conditiile în care Fisbo, primul jucător de pe această nisă, a început să opereze în februarie 2014. Pe fondul evolutiei înregistrate în ultima perioadă, specialistii Frisbo estimează că în acest an valoarea pietei se va dubla.

”Desi, în urmă cu doi ani, România nu era obisnuită cu conceptul de e-fulfillment, acum start-up-urile si magazinele medii din e-commerce-ul autohton au început să ia în calcul tot mai mult externalizarea proceselor operationale si logistice, care asigură reducerea costurilor cu până la 50%. În tara noastră au început să apară, în ultimul an, solutii de e-fulfillment care asigură partial anumite servicii pe care noi le punem la dispozitie. Din start am stabilit ca Frisbo să fie o solutie completă de e-fulfillment care să ofere depozitare, pick&pack, factură, AVB si call center”, declară Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.

În 2015, prima platformă de e-fulfillment din România, activă pe piată din februarie 2014, a înregistrat un rulaj de marfă de 2 milioane de euro, dublu fată de valoarea raportată în anul anterior. Cele mai accesate servicii Frisbo în cursul anului trecut au fost depozitarea si pick&pack-ul, iar circa 30% dintre clienti au optat si pentru call-center.

”Recent au început să apeleze la noi comerciantii care fac dropship pentru alte magazine online, acestia având nevoie de un proces rapid si simplu incluzând strict depozitare, pregătire de documente, ambalare si livrare. Acum avem discutii si cu antreprenori din regiune, inclusiv din Polonia, o tară obisnuită cu acest concept, care vor să vândă produse aici prin e-fulfillment”, spune Bogdan Colceriu.

Un magazin autohton care procesează zeci de comenzi pe zi, plăteste, în total, pentru externalizarea în regim de e-fulfillment, câteva sute de euro. Chiar si când numărul comenzilor se ridică la câteva sute pe zi, costul nu depăseste 1.000 de euro pe lună, conform CEO-ului Frisbo. În schimb, costurile sunt semnificativ mai mari în afara tării, cu cel putin 50% peste costurile din România.

Chiar dacă tarifele pentru e-fulfillment sunt mult mai mici în tara noastră, numărul retailer-ilor online care externalizează procesele operationale si logistice este încă destul de redus fată de cel înregistrat în străinătate, unde circa o treime din piata de e-commerce lucrează în regim e-fulfillment, potrivit datelor Frisbo.

Frisbo este prima platformă de e-fulfillment de pe piata locală, lansată la începutul lui 2014 de Okian, unul dintre principalii comercianti de carte din România, cu o investitie de 500.000 de euro.

E-fulfillment este serviciul prin care un operator preia tot procesul de onorare a comenzilor în numele unui magazin online, de la depozitare, la preluare de comenzi, împachetare si livrare sau chiar gestionare website, bazându-se pe sisteme cloud de gestiune, raportare si urmărire a comenzilor. Cu sediul central în Brasov, Frisbo detine o infrastructură de 1.400 de metri pătrati din care îsi propune să deservească mai multe magazine online.