Catering - cheia succesului: diversitate si organizare

In ultima perioada, orientarea pe o nisa anume pare o idee inteleapta si precauta. Avand insa experienta suficienta si dezvoltandu-se incet dar sigur, o afacere poate avea numai de castigat extinzandu-si activitatea si diversificandu-si oferta.

Expand Catering a aparut in Cluj in urma cu aproape 10 ani, ca marca inregistrata a companiei Agrirom. Afacere de familie a sotilor Dan si Cornelia Giuglea, firma s-a ocupat in primele momente de conducerea unor cantine pentru angajati, extinzandu-si in timp domeniul de activitate si in alte zone legate de servicii de alimentatie publica, in special pe partea de catering.

Initial, sotii Giuglea au dorit sa dea firmei un nume de rezonanta franceza - pret-a-manger. Aceasta decizie se datora legaturilor cu Franta, atat de mentalitate, cat si in ceea ce priveste retetele si modul de preparare a produselor. Cum acest nume era deja o marca inregistrata, s-a ales o varianta anglo-saxona - Expand, ea dovedindu-se pana la urma a fi solutia cea mai buna: "In timp ne-am dat seama ca pret-a-manger se refera mai degraba la un mic local si nu acopera toata gama noastra de servicii. De aceea, alegerea facuta este mai potrivita", spune Dan Giuglea.

Asa cum o arata si numele sau, afacerea sotilor Giuglea se afla intr-un continuu proces de dezvoltare si extindere, gama sa de activitati variind de la comert en-detail, agricultura sau transporturi, pana la serviciile de alimentatie publica, atat pentru companiile de stat, cat si pentru cele private. Activitatea de baza a devenit insa catering-ul, fara a se limita insa la un anumit domeniu nici aici: "Noi nu ne ocupam numai de evenimente, ci si de catering zilnic, catering aviatic, avand in vedere tot ce inseamna linii de alimentatie publica", precizeaza cei doi.

Dintre toate acestea insa, organizarea de evenimente este probabil ramura de activitate care ocupa cel mai mult timp si care presupune cele mai mari eforturi. Expand isi urmeaza clientii chiar si in afara judetului, ajungand uneori pana la Sibiu, Aiud, Bistrita, in Oradea, Targu-Mures sau Lugoj.

Aceste deplasari si pregatirea de evenimente presupun existenta unei echipe care se ocupa de tot ceea ce inseamna logistica, examinand toate detaliile locatiei si ale evenimentului in sine. Clientul beneficiaza, de asemenea, si de consiliere si indrumare din partea echipei Expand, pentru ca toata lumea sa aiba numai de castigat.

Produsele sunt pregatite in bucatariile aflate in Cluj apoi sunt ambalate individual, tinandu-se cont de tipurile de produse, de sortimente si de modalitatile de pastrare pana in momentul consumarii. Transportul lor se face apoi in conditii de temperatura controlata si igiena corespunzatoare. In momentul in care meniul o cere, Expand foloseste bucataria sa mobila, care a devenit insa insuficienta, planurile pentru viitorul apropiat incluzand achizitionarea uneia mai mari, cu o capacitate de preparare a produselor pentru circa 200 de persoane.

Pentru onorarea intregii game de comenzi si pentru o distributie cat mai eficienta, Expand a deschis patru bucatarii in Cluj, toate foarte bine puse la punct in ceea ce priveste utilitatile. Fiecare lucreaza pentru o zona bine determinata si, in curand, lor li se va mai alatura inca una, in vecinatatea aeroportului, destinata cateringului de avion, dar si zonei de proximitate, respectiv partea de nord si nord-est a Transilvaniei.

In fiecare dintre aceste spatii de pregatire a preparatelor se pune mare accent pe respectarea normelor si legilor in vigoare, cerintele calitatii ducand la un proces continuu de adaptare si imbunatatire a conditiilor: "Fluxurile tehnologice sunt foarte clar despartite din toate punctele de vedere..., dar mai avem niste pasi pana reusim sa implementam sistemul de management al calitatii si in standardul de certificare HACCP", explica Dan Giuglea.

De asemenea, aprovizionarea trebuie si ea bine planificata, in functie de durata de conservare a produselor, care poate sa varieze de la una-doua zile, pana la trei luni. In ultimii doi ani, pentru a nu bloca insa un spatiu mare de depozitare, s-a ales o varianta de aprovizionare cu termen cat mai scurt. Experienta acumulata in timp cu diversi distribuitori, dar si evolutia si diversificarea ofertelor pe piata romaneasca au dus, conform sotilor Giuglea, la o crestre a calitatii produselor achizitionate.

O aprovizionare cu produse de calitate a dus la retete din ce in ce mai diversificate si, in consecinta, la o evolutie din punct de vedere gastronomic in ultimii ani. Numarul retetelor puse la dispozitia clientilor a ajuns la aproximativ 4.000; in cateringul zilnic meniurile se repeta odata la 30 de zile, in fiecare zi existand 10 variante de meniu. Fiecare saptamana aduce noi variante de retete, introducerea lor in oferta realizandu-se in urma consultarii in prealabil a statisticilor de vanzare, pentru a intampina astfel cerintele publicului.

Expand are in prezent 61 de angajati, insa, cum compania este in continua dezvoltare, numarul acestora va continua sa creasca. Alesi cu grija si verificati inainte, fiecare din ei are experienta in domeniul alimentatiei publice. Intreg personalul trece insa prin cursuri de perfectionare si specializare, rezultatele bune fiind mereu recompensate. De asemenea, fiecare membru al echipei trebuie sa fie familiarizat si intergrat in "spiritul brandului": "Incercam sa-i formam, sa le insuflam concepte si percepte de baza ale firmei, care tin de structura si modul de organizare, pentru ca incercam sa punem o amprenta proprie pe ceea ce facem", spune Dan Giuglea.

Doina Negulescu (revista HRB Expert, partener SMARTfinancial.ro)

SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©