2013 este anul care marchează un nou record pozitiv în ceea ce priveste cota de încredere în rândul românilor de la declansarea crizei economice până în prezent, indicele general măsurat de Barometrul de Încredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeană atingând o medie anuală de -35.
“Încrederea populatiei va continua să crească, ca urmare a promisiunilor din campaniile electorale la care românii vor fi intens expusi anul aceasta, fapt observat si în anii anteriori în care au fost alegeri. De fiecare dată în aceste perioade, nivelul de încredere a atins cote mai înalte decât media”, afirmă Andi Dumitrescu, director general GfK România.
Aproape 40% dintre români spuneau luna trecută că situatia financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu 12 luni, în vreme ce 13% dintre locuitori credeau că aceasta este mai bună. Situatie cunoaste o îmbunătătire fată de finele anului trecut, când peste jumătate din populatie îsi vedea finantele personale deficitare comparativ cu 2012.
În privinta perspectivelor financiare, doar 32% au spus de-a lungul anului 2013 că acestea se vor înrăutăti, cea mai bună medie anuală din 2009 până în prezent.
58% dintre cei chestionati afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut fată de 2012. Cu toate acestea, situatia se prezintă mai bine decât în luna decembrie 2012, atunci când 68% dintre români considerau acelasi lucru, cu 10 procente mai mult. Există si români care au văzut o îmbunătătire a situatiei economice din tara noastră în ultimul an, în vreme ce sperantele pentru 2014 sunt ceva mai ridicate, 18% dintre ei asteptând să le meargă mai bine.
În decembrie 2013, perceptia asupra evolutiei inflatiei din ultimul an este mai bună decât în aceeasi luna din 2012. Aproape 7 din 10 români cred că preturile au fost mai ridicate în comparatie cu anul anterior, fată de 83% care credeau acelasi lucru în ultima lună a anului 2012.
Singurul indicator care s-a înrăutătit comparativ cu 2012 este cel privind somajul. Media pesimistilor în 2013 se situează la două treimi din populatie fată de 63,5% în 2012. si procentul optimistilor s-a micsorat - doar 5% dintre cei chestionati spun că sunt optimisti în privinta evolutiei ratei somajului, fată de 7% cu un an în urmă.
Atunci când se referă la investitiile în bunuri de folosintă îndelungată, numărul celor care considerau în decembrie că nu este un moment bun pentru realizarea acestora este în scădere fată de decembrie 2012, 52% dintre români afirmând că nu intentionează să cumpere un obiect important pentru locuintă în următorul an, versus 55%.
si atitudinea fată de economisire înregistrează usoare schimbări în bine - 20% dintre români consideră că este o perioadă propice pentru a pune bani deoparte. În acelasi timp însă, aproape 60% spun că veniturile lor abia reusesc să le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care spun că au datorii rămâne constant, situându-se la 19% atât în decembrie 2013, cât si în 2012.
Informatiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeană si realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populatia României în vârstă de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane.
Prezentă pe piata locală din 1992, GfK România este, de peste 10 ani, institutul numărul 1 de cercetare de piată, cu o cifră de afaceri de aproape 11 milioane euro în 2011. Activitătile GfK România sunt structurate în două sectoare, Consumer Choices si Consumer Experiences.
În sectorul Consumer Choices adunăm continuu informatii despre vânzarile din retail a bunurilor de consum tehnologice si date despre consumul media.
Sectorul Consumer Experiences este specializat în probleme de marketing operational si strategic în practic toate industriile si pietele.
Grupul GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piată din lume, cu peste 11.000 de experti care se dedică zi de zi descoperirii de noi perspective asupra modului în care oamenii trăiesc, gândesc si cumpără, în peste 100 de tări..