Dupa o perioada in care turismul a insemnat, in internetul romanesc, mai mult prezentare generala a companiilor, agentiile au devenit mai deschise in a atrage clientii direct online, punandu-le la dispozitie chiar posibilitatea de plata prin card bancar. SMARTfinancial a discutat cu Dragos Penca, director executiv Millennium Tour Romania - companie implicata puternic in piata online din Romania, in turism.
SMARTfinancial.ro: Cum arata piata de turism din Romania din punctul de vedere al unei agentii de turism, in ceea ce priveste profitabilitatea?
Dragos Penca: Piata de turism este o piata foarte competitiva in acest moment, in Romania. Cererea de oferte turistice este in crestere, este nevoie de oferte cat mai diversificate si la preturi atractive, iar agentii de turism se concureaza prin servicii interesante.
Din acest punct de vedere, Millennium Tour inseamna un set complet de servicii pentru vacante si calatorii de afaceri, in functie de dorinte diverse. In afara ofertelor generale noi am identificat si cateva nise interesante pe care le exploatam prin proiecte speciale - www.satul.ro pentru agroturism, www.hotelurimamaia.ro pentru cei care prefera acesta statiune, www.hoteluribulgaria.ro destinat special noii tendinte de vacante in Bulgaria, sau www.paravion.ro, care este primul site de vanzari de bilete de avion 100% online in Romania.
Provocarea principala insa in acest moment pentru agentiile de turism din Romania sunt costurile de regie. Afacerea poate fi profitabila in masura in care reusesti sa reduci aceste costuri, care acum, pentru marja de comision din turism, sunt exagerat de mari. Este destul de greu sa ai o oferta excelenta la preturi imbatabile iar la sfarsit de luna balanta sa fie cu plus. De aceea secretul este un management foarte riguros si flexibil.
SMARTfinancial.ro: Ce inseamna prezenta online pentru o agentie de turism? Se poate spune ca agentiile de turism isi muta afacerile pe Internet?
Dragos Penca: Mutarea afacerilor in mediul online nu inseamna inchiderea birourilor "brick and mortar" cum sunt ele denumite. Este vorba de exploatarea a inca unui canal de vanzare care se dezvolta tot mai mult si in Romania. Sa fii prezent pe Internet inseamna sa poti fi accesat de publicul care nu are timp, dar are resurse financiare si vrea sa calatoreasca. De multe ori decizia de cumparare se ia fie la birou, planificarea vacantei avand un efect relaxant, fie seara tarziu cand familia se reuneste acasa.
Este foarte interesant de observat si ca multe rezervari pentru mini-vacante de weekend se plaseaza vinerea cand lumea se gandeste cum sa isi revina dupa o saptamana obositoare. Este evident ca ofertele aflate la numai cateva click-uri sunt un important mecanism de marketing si nu poate fi ignorat de nici o companie de turism. Nu cred ca astazi mai exista agentii serioase in Romania care sa nu fie prezente si pe Internet - macar cu un site. Diferenta se face prin serviciile cu valoare adaugata pe care noi le oferim, prin experienta in vanzarile online si, nu in ultimul rand, prin eficienta canalului de comunicare cu clientul - calitatea paginii web.
SMARTfinancial.ro: Cum reusiti sa va diferentiati fata de competitie in conditiile ofertelor pentru perioada de vara?
Dragos Penca: In primul rand noi tratam fiecare cerere individual, cu cea mai mare atentie. Internetul iti ofera posibilitatea sa-ti "construiesti" concediul, tocmai pentru ca nu ai in fata un agent de turism, care uneori, fiind om, mai oboseste sub tirul "combinatiilor" tale. Serverul nostru nu oboseste. Te lasa sa vezi cum ar fi sa pleci cu avionul de dimineata sau de seara, cam cat te-ar costa daca ti-ai inchiria un Fiat Panda sau un Mercedes decapotabil sau daca este mai avantajos sa stai la un hotel aflat in centrul sau la marginea orasului.
Pentru ca vorbim de "online", iata si posibilitatea de a rezerva si achizitiona bilete de avion cu plata online prin card bancar - proiectul nostru www.paravion.ro. Ofertele de transport presupun o valabilitate limitata de locuri si trebuie achizitionate pe loc, iar atunci plata online prin card este cea mai potrivita.
In afara de acest aspect, as dori sa va mai prezint inca unul, cred, foarte important. Agentiile noastre din Bucuresti sau din tara nu au parcare pentru clienti, iar noi ne mandrim cu asta. Nu avem parcare pentru ca nu avem nevoie! Toate serviciile pe care le vindem pot fi trimise electronic si ma refer aici, in special, la biletele de avion. Ca o mica gluma, cel mai mult ne plac clientii carora le vindem bilete de avion la 4 dimineata. Aceasta pentru ca serverul nu doarme niciodata...
SMARTfinancial.ro: Posibilitatea de a achita serviciile prin plati online cu cardul este deci un serviciu bine primit?
Dragos Penca: Ultimele rapoarte spun ca 54% dintre europeni cumpara bilete de calatorie online. In Romania, aproximativ 25% dintre platile online prin card se fac pentru achitarea serviciilor turistice si de transport. Cererea exista, iar noi suntem primii cu o oferta pe masura.
Nu uitati ca www.paravion.ro este numarul 1 in vanzari de bilete on-line in Romania. De anul trecut am extins acest serviciu si in Bulgaria, prin www.paravion.bg. Ne-am facut o retea proprie de distributie de bilete de avion in Bulgaria, cu plecare atat din Bucuresti, cat si din Sofia. Speram ca aici sa devenim numarul 1 mult mai repede si mai usor din doua considerente: avem experienta dobandita in Romania si nu avem concurenta reala.
SMARTfinancial.ro: Am putea spune ca plata online este si o modalitate de a atrage clienti noi?
Dragos Penca: Portofoliul nostru de servicii este axat pe corporate travel, iar de foarte multe ori ajungem sa avem in portofoliu clienti - firme carora intai le-am vandut un bilet de avion prin www.paravion.ro pentru unul dintre angajati. Acestia ajung de multe ori pe site-ul nostru cautand bilete de avion la ora la care in Bucuresti nu se poate circula sau la ora la care toate agentiile sunt inchise. Si gasesc. Parte dintre ei, multumiti deja de serviciile noastre, revin pentru pachetele de vacanta sau ne aduc drept client firma la care lucreaza.
SMARTfinancial.ro: In afara Romaniei, in tarile cu un comert electronic mai dezvoltat, turismul si transportul reprezinta principalele domenii pentru care utilizatorii cheltuiesc bani online. Intentionati sa puneti la dispozitie pentru romani si pachete turistice, pe care acestia sa le poata plati cu cardul propriu, din cateva clickuri?
Dragos Penca: Da. Categoric. Vara aceasta veti vedea ca pe site-urile noastre se va putea cumpara un sejur la Mamaia sau Albena, un week-end in Maramures sau un concediu de vis in Tenerife fara sa va miscati din fotoliul biroului dumneavoastra. Suntem sprijiniti de doi parteneri foarte seriosi: Zitec, consultantul nostru pentru prezenta online si GECAD ePayment, care proceseaza efectiv platile prin card si asigura securitatea tranzactiilor.
SMARTfinancial.ro: Cine sunt clientii Millennium? Exista si cumparatori din afara tarii?
Dragos Penca: Asa cum v-am spus, clientii nostri sunt in aceeasi masura persoane fizice si companii, in principal romani dar si straini. Va invit si pe dumneavoastra sa incercati serviciile noastre. Apropo, stiti ca de cand stam de vorba puteati finaliza planificarea pentru un concediu intreg, incluzand avion, hotel si masina inchiriata, cu ajutorul calculatorului personal? Nu-i asa ca este fabulos? Va mai aduceti aminte cand era nevoie de interventii si insistente sa faceti rost de un bilet la mare?
Chiar daca contribuim poate la sedentarismul global, avem constiinta impacata ca mai bine ii ajutam pe clienti sa aiba timp de alergat in parc decat de alergat la o agentie de turism... Revenind la clientii de afara, da, sunt si nu putini. Majoritatea acestora sunt romani plecati care cumpara pachete turistice sau bilete de avion pentru cei de acasa. Primeam personal intr-o vreme telefoane din partea prietenilor de peste ocean cu rugaminti de genul "Iti trimit eu niste bani sa iei niste bilete de avion pentru parintii mei, sa vina incoace. Imi este frica sa le trimit banii lor. Stii cum este, sunt batrani si vad atatea la televizor... ". Raspunsul meu acum este simplu: "Intri pe paravion.ro si le iei biletele electronic. Ii trimiti la aeroport doar cu pasaportul..."
SMARTfinancial.ro: Ce vindeti mai mult? Care sunt destinatiile preferate pentru aceasta vacanta de vara?
Dragos Penca: Biletele de avion sunt pe primul locul. Zborurile s-au ieftinit foarte mult in ultimii doi ani iar nivelul de trai a crescut. Economia merge, o simtim cu totii si atunci oamenii calatoresc. Pe locul doi urmeaza cazarile, rezervarile hoteliere. Avem clienti companii care acum 3 ani isi lasau angajatii sa doarma in masina in delegatiile prin tara. Acum nu mai concep sa stea la 2 stele... Sunt ajutati si de tarifele preferentiale pe care le oferim fata de tariful de receptie si de facilitatile de ordin economic: facturare lunara, centralizata, un control strict al deplasarilor, reduceri la volum, etc.
SMARTfinancial.ro: Cam ce procent din toate vanzarile de bilete de avion s-au realizat prin Internet? Si cam ce procent din acestea au fost platite cu cardul?
Dragos Penca: 50% din comenzile de bilete de avion au fost plasate prin Internet iar dintre acestea 80% au fost achitate de asemenea online cu un card bancar.
SMARTfinancial.ro: Credeti ca romanii sunt atrasi sa-si comande online bilete de avion sau vacante numai pentru ca este comod? Sau exista si posibilitatea ca, prin Internet, sa obtina un pret mai bun? Va ganditi la reduceri speciale pentru cumparatorii pe Internet?
Dragos Penca: Este si mai comod si mai avantajos financiar sa cumperi online. Iar reducerile decurg foarte firesc din costurile mai mici de regie ale agentiei. De exemplu, cand cumperi un bilet din agentie, taxa de serviciu sau comisionul agentiei este mai mare decat pe www.paravion.ro. La sediul fizic se calculeaza o serie de costuri suplimentare - cheltuieli cu angajatii, chirie, telefoane, etc, pe cand online multe din aceste cheltuieli dispar.
SMARTfinancial.ro: Cum vedeti evolutia tranzactiilor online in acest domeniu? Unde va vedeti peste 2-3 ani?
Dragos Penca: Cred ca urmeaza un boom, cum spun americanii. Este evident o tendinta care prezinta numai avantaje pentru un public cumparator ocupat si in cautare de oferte interesante. Unde ne vedem noi, Millennium Tour peste 2 ani? I have a dream... si il vom realiza, daca ne ajuta Dumnezeu. Dorim sa perfectionam sistemul tehnic pana la nivelul la care sa putem angaja persoane cu dizabilitati fizice, care sa controleze de acasa din fata calculatorului vanzarile online. Nu este nici imposibil si nici foarte dificil; in plus venim cu o solutie foarte interesanta pentru reintegrarea si angajarea persoanelor cu probleme locomotorii. Este nevoie doar de munca din partea noastra.
Un alt moment pe care il asteptam cu totii si care va schimba intreg turismul online este 1 ianuarie 2008 cand nu va mai exista nici un bilet clasic, tiparit pe hirtie, cand toate biletele vor fi electronice. De cand ma stiu am avut emotii la aeroport ca mi-am uitat biletul acasa...
SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©
.