Departamentul pentru IMM-uri, Mediu de Afaceri si Turism (DIMMMAT) si DHL Express România lansează parteneriatul pentru “Internationalizarea IMM-urilor”, prin care îsi propun să sustină firmele din România în identificarea oportunitătilor generate de procesul de internationalizare si să ofere informatii si consultantă privind adaptarea afacerilor locale la cerintele pietei globale.
Parteneriatul dintre principala institutie responsabilă de conceperea si implementarea strategiilor în domeniul întreprinderilor mici si mijlocii si furnizorul de servicii de logistică la nivel global va demara cu o serie de conferinte în Bucuresti si în principalele orase ale tării, în care organizatorii vor discuta cu reprezentantii IMM-urilor, cu cei ai autoritătilor locale si ai organizatiilor patronale, oportunitătile de dezvoltare pe plan international si posibilitătile de valorificare a acestora.
„Într-o lume globalizată, internationalizarea poate să reprezinte un mare pas înainte pentru majoritatea societătilor mici si mijlocii. Internationalizarea nu înseamnă doar export, înseamnă cooperare transfrontalieră, înseamnă identificarea de noi mijloace competitive sau de noi tehnologii. Este nevoie ca IMM-urile să constientizeze necesitatea internationalizării si în acelasi timp să beneficieze de acces la programele de sprijin, precum si la informatiile relevante”, a declarat Florin Jianu, Ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism.
„Urmărind tendintele globale în procesul de internationalizare a IMM-urilor, am constatat că cea mai mare parte a întreprinderilor mici si mijlocii văd oportunităti de crestere pe plan international, dar că există încă bariere semnificative în fata extinderii activitătilor economice dincolo de granite. Ca furnizor global de servicii de logistică, putem contribui decisiv la depăsirea barierelor culturale si a provocărilor legate de infrastructură. Prin programul realizat in parteneriat cu DIMMMAT ne dorim să impulsionăm cresterea sectorului IMM-urilor din România, a competitivitătii acestora si să sprijinim viabilitatea afacerilor lor pe termen lung”, a declarat Daniel Kearvell, Director General, DHL Express România.
Un studiu realizat recent de The Economist Intelligence Unit (EIU) pentru DHL Express a arătat că cea mai mare parte a întreprinderilor mici si mijlocii văd oportunităti de crestere pe plan international si asteaptă ca, în următorii cinci ani, până la 50% din veniturile lor să fie obtinute de pe pietele externe.
Cu toate acestea, există în continuare obstacole pentru companiile mai mici, care vor să se dezvolte la nivel mondial. Instabilitatea politică, factorii culturali si infrastructura inadecvată, birocratia excesivă si lipsa de transparentă a sistemului în care activează, precum si costurile administrative rămân motive care descurajează unele IMM-uri să intre pe noi piete. Totodată, studiul arată un decalaj în activitatea internatională între IMM-urile din pietele dezvoltate si cele din pietele în curs de dezvoltare: aproape 69% dintre IMM-urile din grupul celor mai dezvoltate sapte natiuni ale lumii (G71) desfăsoară activităti comerciale pe piete internationale, fată de doar 46% din tările BRICM2.
Cinci din sase IMM-uri (84%) sunt de părere că barierele culturale reprezintă cel mai important factor atunci când trebuie să ia decizia de a intra pe o piată nouă, ceea ce explică tendinta întreprinderilor mici si mijlocii de a alege pietele care le sunt familiare. Din acest punct de vedere, IMM-urile din grupul BRICM vor căuta oportunităti de extindere pe piete similare (în curs de dezvoltare), pe când tările din G7 sunt active în economiile dezvoltate: 32% dintre IMM-urile G7 operează în Europa de Vest vs. 7% dintre IMM-urile BRICM; 15% dintre IMM-urile din statele BRICM au activităti pe pietele din Rusia si CSI, fată de numai 3,6% dintre IMM-urile din G7; de asemenea, 18,5% dintre IMM-urile din BRICM operează pe piete din America de Sud fată de numai 4,6% dintre IMM-urile din G7.
Studiul “Breaking Borders - From Canada to China, barriers overshadow growth for expanding SMEs” a fost realizat în perioada mai-iunie 2014, pe un esantion de 480 IMM-uri din 12 tări, reprezentând 20 de sectoare de activitate. De asemenea, au fost realizate interviuri detaliate cu o serie de directori de companii mici si mijlocii precum si cu experti în domeniu..