|
« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie |
|
|
Adaugat in data de 18-11-2008 |
Hotelierii bucuresteni, pe locul 2 in Europa la scaderea ratei de ocupare
Alte stiri la aceasta categorie
Oferta suplimentara de camere într-un an afectat de criza financiara a provocat scaderea ratei de ocupare în hotelurile din Bucuresti cu 14,2% la 61,2%, marcând astfel al doilea mare declin din Europa dupa Reykjavik (-24,9%), potrivit studiului Hospitality Vision realizat de Deloitte pentru anul încheiat în septembrie 2008. Dupa mai multi ani în care Bucurestiul a acuzat lipsa unei oferte hoteliere corespunzatoare cu cererea în crestere, anul 2008 a adus în piata o oferta în exces, prin deschiderea hotelurilor Ramada Plaza, Radisson SAS si finalizarea extinderii RIN Grand Hotel.
"Capitala României este cu precadere o destinatie pentru turismul de afaceri, iar acest lucru reiese înca o data din cifrele acestui studiu. În conditiile în care mediul de afaceri îsi reduce în aceasta perioada cheltuielile, inclusiv pe cele de calatorie, rata de ocupare si veniturile hotelurilor au de suferit", spune George Mucibabici, Presedintele Deloitte România. Potrivit analizei firmei de consultanta, tariful mediu al hotelurilor din Bucuresti ajunge la 120 de euro, iar veniturile pe camera (revPAR) la 73 de euro. În perioada analizata, acest indicator a scazut cu 8,2%.
"În contextul actual de piata, perspectivele acestei industrii – ca de altfel, din întreaga economie - sunt incerte", a continuat Mucibabici. "Provocarea pe termen lung, pentru autoritatile locale si operatorii hotelieri si turistici deopotriva, este transformarea Capitalei într-o destinatie culturala si de divertisment pentru turistii straini si români". De altfel, criza financiara actuala poate deveni o oportunitate pentru industria hoteliera din tarile emergente, considera Alex Kyriakidis, Global Managing Partner of Tourism, Hospitality & Leisure în cadrul Deloitte.
"Activitatea de investitii în operatiuni hoteliere a scazut cu aproximativ cinci miliarde de euro în Europa, de la aproape 21 de miliarde de euro, anul trecut. Cu toate acestea, dezvoltatorii care pot strânge bani acum se reorienteaza rapid spre piete emergente precum Turcia, Rusia sau Comunitatea Statelor Independente. Fondurile suverane si operatorii low cost continua sa finalizeze achizitii. Tumultul financiar actual poate reprezenta o oportunitate pentru companiile cu lichiditati care vor sa investeasca în firme sau active hoteliere aflate în dificultate".
Potrivit studiului Deloitte, performanta hoteliera la nivel european s-a diminuat usor pe parcursul anului încheiat în septembrie 2008. Veniturile pe camera (revPAR) au coborât cu 1,5% la 76 de euro, pe fondul unei scaderi de 1,9% a ratei de ocupare si a reducerii costurilor pe camera la o medie de 112 euro. Cu toate acestea, cifrele pe luna septembrie indica o scadere a indicatorului revPAR de 6,7%.
"Lumea se confrunta acum cu cele mai semnificative încetiniri economice din timpurile moderne si unele tari europene sunt afectate într-un grad mai mare decât altele”, continua Alex Kyriakidis. “Este evident ca rata de ocupare scade în majoritatea oraselor si istoria sugereaza ca tarifele medii pe camera urmeaza aceeasi tendinta. Deocamdata, nu se întrevede sfârsitul acestei crize economice globale. Operatorii hotelieri se vor concentra pe obtinerea unui raport echitabil între investitii si rezultate (value for money) mai mult decât oricând. Putem asista chiar la o canibalizare în cadrul industriei, pe masura ce consumatorii devin mult mai atenti cu bugetele".
Orasele din zona euro au înregistrat variatii diferite ale indicelui revPAR. În medie, rata de ocupare a coborât, în timp ce costul mediu pe camera a crescut usor. Orasul Bruxelles s-a distantat de aceasta tendinta, rata de ocupare crescând cu 3,3%, iar tariful mediu pe camera cu 6,3%, generând astfel un salt de 9,8% la un revPAR de 82 euro. Hotelurile din Bruxelles sunt mai ieftine fata de alte capitale europene, iar faptul ca oferta noua este limitata comparativ cu necesarul aferent evenimentelor si conferintelor Comisiei Europene a încurajat performantele industriei hoteliere locale.
Un alt performer este Cipru, care are cel mai bun indice revPAR din zona euro – deja în crestere 11,8% la 88 euro, în acest an. Hotelierii ciprioti se pot mândri ca, în ciuda restrângerii cheltuielilor în orice parte a lumii, au reusit sa creasca tarifele medii pe camera mai rapid decât oriunde altundeva în zona euro – cu 14,4%, la 142 de euro.
Sectorul hotelier din Dublin, pe de alta parte, nu a raportat rezultate la fel de bune. Rata de ocupare a coborât cu 5,7%, fiind urmata de o scadere usoara a tarifelor pe camera. Asta a condus la un declin de 6,2% a indicelui revPAR. În ultimii zece ani, economia puternica si stimulentele fiscale au încurajat hotelierii sa dubleze numarul de camere din Irlanda. Combinatia dintre numarul în exces de camere si declinul economic actual din Irlanda, dar si din principalele tari generatoare de venituri din turism (Marea Britanie si Statele Unite), rezulta într-un declin pe piata turistica locala si internationala.
Stabilitatea politica din Israel si interesul crescând atât fata de calatoriile religioase cât si pentru divertisment la Marea Moarta reprezinta un stimulent important pentru aceasta tara. Indicele revPAR din Tel Aviv a crescut cu 18,1% la 118 euro în primele noua luni ale anului si tendinta ascendenta ar trebui sa continue anul viitor, când orasul îsi aniverseaza centenarul. Tel Aviv a raportat de altfel a doua mare crestere a ratei de ocupare din regiune; cu 80,9%, orasul se afla cu doar jumatate de punct procentual în urma Londrei. Ierusalim si Eilat au înregistrat de asemenea rezultate bune, cu un revPAR în crestere cu 16,3%, respectiv 10,8%.
"Pâna acum hotelurile au dovedit ca pot face fata declinului economic", spune Marvin Rust, Hospitality Managing Partner în cadrul Deloitte, "dar cele mai dramatice evenimente rezultate din actuala criza financiara nu au avut loc decât abia dupa luna august, când performanta hoteliera a început sa sufere mai mult, ca urmare a reducerii cheltuielilor. Indicele revPAR în Europa a scazut patru luni la rând si se va mentine în aceasta zona negativa pe tot parcursul ultimului trimestru din 2008".
Deteriorarea recenta a încrederii mediului de afaceri din zona euro nu da semne de relaxare si nu este surprinzator ca anumite activitati considerate pâna acum ca fiind accesibile sunt percepute astazi ca fiind de lux. Hotelierii se confrunta acum cu o combinatie dificila între disparitia încrederii consumatorilor, presiunea creditarii si limitarea bugetelor de business, ceea ce va afecta performanta industriei de profil într-un grad mult mai accentuat anul viitor..
|
|
« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie |
|
Recomanda aceasta pagina |
Daca considerati acest articol interesant il puteti recomanda unui prieten folosind formularul alaturat. |
|
|
|
|