|
« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie |
|
|
Adaugat in data de 17-04-2007 |
Scoli de profesionisti sau fabrici de diplome - reportaj HRB Expert
Alte stiri la aceasta categorie
Indiferent daca intra in contact direct cu clientii sau lucreaza departe de ochii acestora, in bucatarii sau birouri, personalul din industria ospitalitatii este unul dintre cele mai importante piese ale acestui mecanism. Aceasta "piesa" se confrunta insa in acest moment cu multe probleme.
Una dintre cele mai grave probleme la momentul actual ale operatorilor din industria ospitalitatii este gasirea personalului calificat si cu experienta. Intr-un domeniu in care fiecare detaliu conteaza, de la design la calitatea produsului oferit, importanta gasirii unor oameni bine pregatiti este indiscutabila. Criticul cel mai important, clientul, sanctioneaza drastic lipsa de pregatire, mai ales ca, in ultima vreme, cei mai multi au ocazia sa experimenteze serviciile profesioniste din strainatate.
Aceasta lipsa de personal bine pregatit si continua cautare a patronilor si managerilor a unor oameni capabili sa asigure o calitate superioara a produselor si serviciilor oferite clientilor a declansat un alt fenomen: migratia profesionistilor de la un angajator la altul. Pe masura ce capata experienta si "renume" in bransa, fiecare se orienteaza catre oferta cea mai buna venita din partea concurentei sau, uneori, aleg chiar sa plece din tara.
Primele forme de pregatire in acest domeniu au aparut in România sub forma scolilor de arte si meserii, dar, in cele mai multe cazuri, meseria se invata prin ucenicie la locul de munca. Dupa 1947 au aparut primele scoli de profil: scoli profesionale si licee orientate pe alimentatie publica si turism si scolile postliceale cu specialitatea "tehnician in alimentatie publica". Mai târziu, statul s-a implicat in pregatirea personalului prin centre de perfectionare ca scoala departamentala a Ministerului Turismului care s-a ocupat din 1971 de perfectionarea cadrelor din ITHR (Intreprinderea de Hoteluri, Restaurante si Turism).
Dupa 1989, pregatirea din domeniu a mai capatat o componenta când, pe lânga cea vocationala reprezentata de scolile de arte si meserii si licee de profil, au aparut si scolile de formare profesionala a adultilor. Astfel, pe lânga scolile vocationale a aparut un numar mare de O.N.G.-uri, S.R.L.-uri, asociatii si fundatii care, in urma acreditarii primite din partea CNFPA (Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor) pot emite diplome de calificare. Aceasta "explozie" se datoreaza in mare parte legii care spune ca fiecare angajat din acest domeniu trebuie sa aiba aceasta diploma de calificare.
Oferta aceasta mare din partea particularilor nu a asigurat insa aparitia profesionistilor in industria ospitalitatii: "Era nevoie de capital, de metode noi, numai ca multi au inteles din asta o oportunitate de a face bani si nu de a invata ceva pe altii. M-am intersectat in ce facem noi, in activitatile noastre, cu oameni care vin cu diplome de la scoli private, de la tot felul de S.R.L-uri, organizatii, fundatii, case culturale si alte societati, dar ei nu stiu meserie", spune Bebi Oprea, fondator Mondy’s Bartending Academy.
In aceste conditii, multi angajatori aleg varianta pregatirii la locul de munca, selectând in cadrul interviului persoane care au o anumita mentalitate si care se potrivesc afacerii pe care o conduc, uitându-se mai putin la diplomele pe care acestia le poseda sau nu. Indiferent daca isi pregatesc personal angajatii sau daca aduc traineri cu experienta, români sau straini, aceast tip de pregatire este foarte des intâlnita, urmând ca, pentru a respecta si prevederile legii, angajatii sa fie trimisi si la "fabricile de diplome" pentru a obtine calificarea pe hârtie.
Oferta foarte mare in ceea ce priveste posibilitatile de pregatire pentru domeniul ospitalitatii a atras un numar la fel de mare de cursanti. Indiferent daca sunt simple "fabrici de diplome" sau institutii in care se poate invata intr-adevar meserie, aceste scoli atrag mai multe categorii de oameni. Unii sunt incepatori, novici, altii intra temporar in domeniu si nu intentioneaza sa ramâna si o alta categorie lucreaza deja in domeniu si vor sa se perfectioneze.
"Anual, Accelera - Académie Accor Services pregateste aproximativ 500 de cursanti din hoteluri. In cadrul acestora sunt trei categorii majore de angajati. Prima categorie, studentii, sunt interesati de mediul de lucru si de programul flexibil. Sunt o categorie energica, entuziasta si inteligenta. Tineretea, faptul ca invata repede si pretentiile salariale rezonabile ii fac o forta de munca excelenta pentru hoteluri. A doua categorie, "vaporenii", lucreaza pentru a avea practica si recomandari in vederea plecarii "pe vas" sau "in afara". Sunt interesati de numele rasunator al grupului si de recomandarile scrise".
"Cei care au mai fost "afara" sunt buni profesionisti, muncitori si extrem de eficienti. A treia categorie, cei care cauta un loc stabil de munca sunt de doua tipuri: cei "indragostiti" de ospitalitate si cei care "nu au gasit altceva". Ambele sunt foarte importante pentru ca ele constituie nucleul de baza al companiei. Ei transmit cultura interna de la o generatie la alta de "vaporeni" sau de studenti", explica Bogdan Comanescu, Academy Manager Académie Accor Services.
Cea mai mare parte dintre cei care urmeaza acest tip de cursuri ajung insa de foarte multe ori sa lucreze in afara României, fenomenul de migratie al fortei de munca fiind unul destul de accentuat in ultima perioada. In strainatate insa, o diploma obtinuta in tara nu are o valoare foarte mare daca nu este sprijinita si de niste cunostinte solide, dupa cum marturisesc cei cu experiente internationale.
"Nu cred ca o diploma spune totul despre tine. Poti sa mergi la universitate si sa obtii o diploma, dar asta nu inseamna ca esti un avocat bun. Este nevoie de multa practica, mai ales când este vorba de un domeniu ca cel al cafenelelor sau al restaurantelor. O diploma este buna, dar nu este singurul lucru care te recomanda pentru un post la un interviu", spune Assi Drory, Manager & Trainer Coffee Training Center.
Pentru o imbunatatire a calitatii invatamantului si, implicit, a celor care profeseaza in acest domeniu, fiecare are un raspuns si o parere. Un prim pas este selectarea cu mai multa grija a celor care aleg sa intre in industria ospitalitatii, incepând chiar cu scolile si liceele de profil: "In profesiile din industria ospitalitatii este nevoie de dragoste pentru meserie, nu de un algoritm stupid de repartizare in functie de mediile din studiile gimnaziale.
Din pacate, lipsa consultarii optiunii si repartitiile calculatorului au facut ca in acest sector sa ajunga persoane fara dragoste de meserie. Este o scadere a nivelului incredibila, cel putin asta am simtit eu in ultimii 10 ani de profesie", remarca Gabriela Berechet, expert consultant Gastrotehnica THR CG.
In ceea ce priveste formarea profesionala a adultilor, solutia pare sa fie simpla. Institutiile mari, cu traditie, ca SC THR CG, care ofera pregatire pe o varietate mare de domenii, de la receptioner si camerista la bucatar, barman si ospatar pot sa fie continuate si completate de scoli particulare orientate pe o nisa clara si conduse de oameni cu raspundere care doresc sa formeze adevarati profesionisti, dupa modelul Mondy’s Bartending Academy sau Coffee Training Center dedicate exclusiv pregatirii de barmani, respectiv barista.
Programa, balanta teorie-practica, dotarile cu aparatura completa si performanta si traineri cu experienta, adevaratii maestrii din aceste domenii adusi sa predea in scoli sunt factori care pot duce la rezultatele dorite. De asemenea, colaborarea cu marile scoli din lume, ca cea inceputa de Fundatia Regala de Management al Ospitalitatii cu Ecole hôtelière de Lausanne, poate sa aduca un mare avantaj in formarea celor de care depinde acest domeniu.
"Am convingerea ferma ca industria ospitalitatii in România si in general turismul, ca ramura a economiei nationale, nu vor inregistra cresteri semificative fara schimbari esentiale in zona pregatirii personalului, incepând de la cei in-line, urmând cu middle management si apoi cu top management-ul. Oricine poate construi un hotel de cinci stele daca are resurse financiare adecvate, dar operarea si succesul afacerii depinde de partea "soft" - calitatea serviciilor - calitatea celor care lucreaza acolo", marturiseste Cris Micut, Director Programe Fundatia Regala de Management al Ospitalitatii.
Doina Negulescu (HRB expert, partener SMARTfinancial.ro)
SMART financial - www.SMARTfinancial.ro © .
|
|
» Adauga comentariul tau |
Comentarii |
|
|
Sticky
Hahahaha. Im not too bgirht today. Great post!
|
« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie |
|
Recomanda aceasta pagina |
Daca considerati acest articol interesant il puteti recomanda unui prieten folosind formularul alaturat. |
|
|
|
|